هویت تهران کجاست؟هویت تهران چیه؟

آیا برج ها و ساختمان های سربفلک کشیده هویت تهرانند؟ بزرگراههای عریض و طویل و پر تردد و پرترافیک؟ محله های فقیر نشین  و خیابان های کثیف جنوب شهر؟برج میلاد؟ برج آزادی؟ پولدارای تهران ؟ فقرای تهران؟ ماشین های مدل بالای دهها میلیون تومانی ویا مدهای لباس و کفش و مو و آرایش صورت برخی ! بانوان محترمه؟ امامزاده صالح جدید!(با گنبد و ۲ گلدسته بیقواره و غیر اصولی شاهکارآقایان)تجریش؟مصلی تهران با معماری عجیب وغریبش(بعهمان سیاق قبلی)؟محدوده تاریخی مرکز تهران(معروف به محدوده حصار ناصری/ شهر قاجاری تهران)؟میادین کوچک و بزرگ  و یادمانهای عموما بلاتکلیفش!؟

 خوب فکر کنیم  ا نصافا اگر بازار تاریخی تهران و میدان مشق و موزه ملی و بافت محله تاریخی عودلاجان و یکچند تا اثر و المان شهری  را نادیده بگیریم چه چیزی از تهران باقی خواهد ماند؟  تهران به چه افتخار می کند؟ به فرهنگ!؟ به جمع خودجوش فرهیختگان احیانا در جایی  غیر دولتی البه منظورم اصلا مهدیه تهران و حتی خانه هنر مند ان و فرهنگسراهاو.... نیست      (مثل سالهای دور حسینیه ارشاد و یا کافه فردوسی/نادرری سابق ـالبته سوء تفاهم پیش نیاد منظور حضور عادی و غیر تشریفاتی نخبگاناست  (مثل خانه فرخ مشهد)؟ به ورزشکاران میلیونر ملی پایتخت که سوار بر ماشین های آنچنانی و تیپ های عجیب و غریب  و یا باصطلاح هنرمندان و چهره های سینما و تلویزیون  که قیافه جلودوربین شون هزار راه با آنچه که تو خیابون آدم ازشون میبینه فاصله داره البته اونم فقط خیابونای بالا شهر؟

چند وقت پیش که از میدون ونک میگذشتم دیدم در عرض ۲۴ ساعت دور میدون رو بستن و بظاهر قرار بود تغییر وتحولی اساسی دریکی از مهمترین میادین شهر بدن.چند روز بعد باکمال تعجب شاهکاری رو در میدون دیدیم که جدا جای حیرت و بقول فرنگی ها سورپرایز بود! ......... این روزا اگه به هنر عزیزانمون در شهرداری منطقه با کمی دقت نگاه کنید میبینید که آن "عناصر و المانهای کروی و استوانه ای منهای عملکرد موثرشان! در ایجاد محدودیت دید در حال شکستن و از هم پاشیدنو.......  .باور کنید آِدم باورش نمیشه یک چنین "اشتباه"!کاری هایی تو تهران با این همه متخصص و دانشگاهی و مشاور و طراح و..   اتفاق بیافته واینجوری پول مردم حروم بشه؟ راستی اگه چند تا یادمان میادین آزادی و فردوسی و حر .. را از تهران حذف کنیم چی باقی میماند؟ شما از میادین رازی و شوش و خراسان و ولیعصرو  بهارستان وشهدا و ........ راضی هستید؟ چطوره الان که بحث انتخابات سومین دوره شورا ها مطرحه ذهن و افکار و شعار های مدعیان خدمت به کلانشهر تهران رو به این سمت و سو سوق دهیم. اواخر سال ۸۴ که بافت تاریخی محله عودلاجان رو ثبت میکردیم  بجای کمک و پشتیبانی خیلی ها نگران بودند !؟ نگران بودند که شاید بااین کارمون مانع ساخته شدن چقدر.....!تجارتخانه و پارکینگ و احیانا برج و آپارتمان بشیم. می گفتم چی میشه مسولان که الحمدولله فقط قصد خدمت به مردم دارن و مردم هم که دوست دارن شهرشون یک شهر جذاب و متنوع و دیدنی باشه با این همه بنا و آثار خاطره انگیز تاریخی و غیر تاریخی مرکز شهر.با این ۲۰۰ -۳۰۰ هکتار محدوده مرکز و شهر تاریخی دوره قاجاری تهران کاری نداشته باشن .مگر شعار نمی دیم که میراث فرهنگی سرمایه های ملی ما و متعلق به حال و آیندگان اند؟ چی میشه شهرداری دندون هر طمع و سود و مکنفعتی رو که در این محدوده داره بکشه و برای همیشه بندازه دو ر اونوقت بیان بنشینن با سازمان میراث و دانشگاهیان و وزارت مسکن و شهر سازی بامطالعاتی اساسی ء طرحی جامع "دراندازند" و ماشاید در آینده ای نچندان دور شاهد انتقال مشاغل نامتناسب با بافت تاریخی .محدودیت های تردد وسایط نقلیه (شاید هم ممنوعیت!)شاهد طراحی یک شهر آرام و دیدنی پراز موزه ها و خانه های موزه ای و تفریحگاههاوتفرجگاههای فرهنگی وگردشگری .انواع و اقسام بازار های  صنایع دستی تهران و سای استانها در دا کلانشهر تهران باشیم.شاید هم با یک چنین شاهکاری شهر قاجاری تهران مثل"لیون " دفهرست آثار جهانی ثبت  شد!!! درهر صورت تهران بعنوان پایتخت ایرانزمین نیازمند تحولی اساسی در طراحی و دکوراسیون شهری و فرهنگ کلانشهری  و مدیریت است امید که  فرجی حال گردد.الهی به امید تو!(ضمنا بد نیست یک سری هم ـباهمه هزینه هایی که داره ـ به شهرهای بزرگ و تاریخی صاحب تجربه در شرق و غرب بزنیم شاید چیزهایی برای یادگیری یا الگوبرداری متخصصان ما داشته باشند این که دیگه مثل بمب اتم جیز نیست!)

+ نوشته شده توسط قدير افروند در پنجشنبه هجدهم آبان 1385 و ساعت 2:7 |

فکر می کنم قبلا یکی دو باری به کاوش دژ رشکان اشاره کرده باشم در  این نوشتار قصد دارم اجمالا گزارشی از این پروژه را به خوانندگان عزیز  تقدیم نمایم: سایت باستانی دژ رشکان درست جنوب کارخانه قدیم سیمان ری درمحدوده منطقه ۲۰ شهرداری تهران(شهر ری) واقع شده است. حدود۷۰ سال پیش هیاتی امریکایی به سرپرستی پروفسوراشمیت در چند نقطه از ری اقدام به کاوش باستانشناسی نمود که ازجمله این نقاط دژرشکان بود. متاسفانه بدلیل مرگ ناگهانی اشمیت در اثر یک سانحه  هوایی هیچگاه گزارش این کاوشها منتشر نشد.تنها معدود عکس هایی وجود دارد که نشان میدهد آنان با تعداد نیروی کارگر زیاد و به سرعت مقدار وسیعی از این نقاط را خاکبرداری کرده اند .ضمن اینکه اشیاء بدست آمده از این سایت ها تماما در موزه ملی ایران و موسسه شرق شناسی شیکاگو (امریکا)و... نگهداری میشوند. نگارنده در سال ۸۰  سرپرست پروژه ای تحت عنوان "بررسی و شناسایی آثار تاریخی فرهنگی شهر ری " از سوی اداره کل وقت میراث فرهنگی استان تهران بود و طی آ با آشنایی و بررسی  و مطالعه نسبتا گسترده این سایت و متون تاریخی قرون اولیه اسلامی مربوط به ری ومعدود نوشته ها و یادداشت های موجود از اشمیت علاقه خاصی نسبت به آن پیدا کردم. از طرفی بدلیل چند سال سکونت در ری و بازدید مکرر از دژ رشکان خیلی علاقمند شدم در فرصت مناسب کار ناقص ونا تمام اشمیت را بانجام برسانم.

 در سال ۸۴ با توجه به مسولیت (معاون ساز مان استان) و تخصصم این فرصت فراهم شدو هیاتی به سرپرستی اینجانب کار فصل اول کاوش در دژ رشکان راآغاز نمودوتا۱۵/۲/۱۳۸۵ادامه یافت.حاصل کار درپایان فصل اول برای خودم رضایت بخش بود.ذیلا به برخی از نتایج و اقدامات انجام شده اشاره می کنم:    ۱ـ پاکسازی و  ساماندهی محوطه ای تاریخی وکم نظیر آن هم در دل کلانشهر تهران که به یک مزبله دانی و مامن  معتادان و ولگردان و........... تبدیل شده بود.۲-کاوش در چند نقطه اصلی دژ رشکان که در نتیجه کاوش ها و خاکبرداری های زمان اشمیت آثار معماری ارزشمندی معلوم و هویدابود.در کارگاه ۱ بنایی رفیع و باشکوه بارتفاع تقریبی ۵/۱۱متر از بالا تا کف طبقه فوقانی خاکبرداری شد.معماری سنگی وعظیم آن و طاق سالم ایوان یا ورودی فوقانی و  نیز تیرکش (مزغل) های بلند و بی نظیر آن فوق العاده بود. در کارگاه شماره ۳ هم خاکبرداری ۱ نیم برج ملحق به یک مجموعه ساختمانی و یک برج کامل در منتهی الیه شرقی سایت ارمغان خوبی برای میراث فرهنگی و گردشگری تهران بود. ضمن اینکه در آخرین روزها پله کانی سنگی در دامنه غربی کوه دژ رشکان بدست آمد که در جای خود جالب و دیدنی بود.آثار و اشیا زیادی هم اعم از سفال وشیشه و.... هم بدست آمد که کار مستند سازی کل آنها و اقداماتآزمایشگاهی تعدادی انجام شده و آماده ارایه گزارش نهایی است.۳-طراحی و اجرای یک  پل  فلزی دسترسی به سایت ( برروی چهارجوی)و محوطه سازی زیبایی در ورودی غربی آن ۴- استقرار نیروی حفاظتی و مراقبین بصورت ۲۴ ساعته ۵- چون زمان کاوش مقارن ایام تعطیلات نوروزی بود آماده سازی لازم برای باز دید گردشگران نوروزی انجام شده بود برای اولین بار خیل گردشگران اعم از خانواده ها و دانشجویان و دانش آموزان و.. را می شد دید که مخصوصا در آن هوای لطیف بهاری با اشتیاق عجیبی  از سایت تاریخی و بویژه کار باستانشناسان  دیدن می کردند.رضایت و خرسندی از رفتار  و سیمایشان پیدا بود.و البته اظهار شگفتی و از طرفی تاسف شان از اینکه اینچنین سایت گردشگری تاریخی و باستانی مهمی بیخ گوششان در تهران و ری بوده و آنها بی خبر بودند.وتاسف بیشتراز غفلت غیر قابل توجیهی که در طول ۷۰ سال گذشته شده بود و .............. .

+ نوشته شده توسط قدير افروند در پنجشنبه یازدهم آبان 1385 و ساعت 0:54 |